Uhynuté včely

Dnes sa u mňa zastavil v práci jeden môj známy a pretože viem, že je včelár, spýtal som sa, ako sa majú jeho včielky. Na tento môj podnet, začal rozprávať veľmi zaujímavý príbeh. Začal sa sťažovať, že všetky jeho tri včelstvá mu zničili osy. Jeho sused prišiel o osem včelstiev.

Potom, akoby mimochodom začal rozprávať, ako vedľa úľov dáva fľašky so sirupom, aby sa tam osy utopili. V minulosti tam našiel veľa mŕtvych os. Minulý rok on sám zabil asi 200 os.

Keď nedávno otvoril úľ, našiel tam stopy zápasu. Niekoľko mŕtvych os a mnoho mŕtvych včiel. Nevedel pochopiť, kde sa vzali osy tak zavčasu, keď ešte panuje zima.

Je to zaujímavý príbeh, ktorý osvetľuje deje okolo nás. Osvetľuje naše príbehy, hovorí o inteligencii dejov, ktoré sa prejavujú podľa nášho konania. Ak sme agresívny voči prostrediu okolo seba, prostredie zasahuje do nás. Môj známy vedome ubližoval osiam. Zabíjal ich (preventívne), aby dali pokoj jeho včielkam. Výsledok bol dosť drsný.

Ak sme necitlivý voči živému životu okolo nás, prichádzame do konfliktov, v ktorých sa nedokážeme orientovať. Ak by sme boli iba trošku vnímaví, určite by sme si uvedomili, že osa má také isté právo na život ako včela. Ak by sme si uvedomili, že samotný život je spoločným dielom, mali by sme úctu o to väčšiu.

13.3.2019