Môj pohľad na jogu

Počas mojej choroby som sa dostal k cvičeniu jogy. Bola pre mňa veľkou neznámou. Nevedel som o nej vôbec nič.

Môj kontakt s jogou začal tak, že mi môj známy poradil, aby som začal cvičiť jogu. Vraj mi pomôže s mojím zdravotným stavom. Kúpil som si knihu Joga pre samoukov a začal som cvičiť. Cvičieval som ráno a večer krátku zostavu asi šiestich cvikov. Cviky neboli veľmi ťažké, o to bolo moje prekvapenie väčšie, ako som vždy na druhý deň cítil cvičenie. Cviky boli zamerané hlavne na chrbticu.

Postupne som predlžoval čas cvičenia a pridával ďalšie cviky. Ráno som cvičil hodinu a večer tiež. Moje telo sa začalo meniť. Bolo pružnejšie a prestávali moje tráviace problémy. Po niekoľkých týždňoch som pridal ďalšie cvičenia a cvičil som ráno aj večer po dvoch hodinách. Jogové cvičenia nie sú dynamické. Človek nie je po nich unavený. Stav po cvičení je iný.

Ako vystihnúť pôsobenie jogy na ľudský organizmus? V každom prípade je veľmi pozitívne. Joga preferuje zdravé dýchanie a obsahuje mnoho cvičení na precvičenie dýchacích orgánov. Jogové cviky dokážu spraviť telo pružným. Naťahovanie svalov a šliach, výdrž a uvoľnenie. Znovu a znovu. Pokojné cvičenie postupne prinieslo pokoj do celého organizmu. Prinášalo pokoj do života. Znovu som bez problémov vládal ťažké turistické túry. Znovu som mal telo pripravené na akúkoľvek záťaž.

Keď sa obzriem späť, čo mi dala joga, tak je to začiatok môjho chápania tela. Začiatok, keď som si začal uvedomovať dôležitosť vlastnej telesnej schránky. Uvedomil som si, že ak je zdravé telo, som aj duševne zdravší. Mám lepšiu náladu a všetko v živote zvládam akosi ľahšie.

Dnes už necvičím dve hodiny ráno a dve hodiny večer. Cvičím koľko sa mi chce. Niekedy 20 minút, niekedy hodinu a niekedy chvíľku. Precvičil som všetky cviky, ktoré som si trúfol zvládnuť. Zistil som, že pri niektorých cvikoch dochádza k zvláštnym procesom v tele. Pociťoval som určité uvoľnenie napätia. Doslova som vnímal prúdenie energií telom. Uvedomil som si, že v tele sú určité energetické dráhy, ktoré sa cvičením dokážu stimulovať, uvoľňovať a postupne vedú telo k uzdraveniu.

Východní liečitelia si všimli tejto skutočnosti a vedeli o týchto dráhach. Kde sa takáto dráha približovala k povrchu tela, tak do tohto miesta pichali ihly a stimulovali príslušné dráhy. Nazývali to akupunktúrou. Joga však stimuluje všetky energetické dráhy. Joga je cesta svojho tela k zdraviu.

Na tomto mieste by bolo vhodné povedať, že joga môže byť aj niečo viac. Joga nie je žiadne náboženstvo. Joga nie je žiaden duchovný smer. Zároveň však pokojné cvičenie vedie k upokojeniu mysle a k vnímaniu vlastného tela. Vedie k čistejšiemu vnímaniu svojim vedomím. Človek cvičiaci jogu siaha po krásnych myšlienkach. Veď chce byť zdravý, pružný a silný. Stáva sa však silný i duševne. Veď staré príslovie nie nadarmo hovorí: V zdravom tele zdravý duch.

Joga však nie je cieľ. Joga je prostriedok. Joga je učebnica nášho tela.