Fondy

Ak chceš niečo dosiahnuť odo dneška o rok, zasej pšenicu.

Ak chceš niečo dosiahnuť odo dneška o desať rokov, zasaď stromy.

Ak chceš niečo dosiahnuť odo dneška o sto rokov, vychovávaj ľudí.

Čínske príslovie

Skúsme si dať jednoduchú úlohu. Predstavme si, že sme ľudia, ktorí rozhodujú o použití peňazí z fondov Európskej únie. Predstavme si, že my sme tí správni ľudia, ktorí rozhodnú, akým spôsobom a čo bude Slovensko rozvíjať za peniaze z únie.

Na začiatku by bolo vhodné si stanoviť určité zásady, podľa ktorých budeme vnímať potrebu investície do danej oblasti. Ako prvé kritérium by som zvolil časové pôsobenie investície. Je to ako pohľad za obzor, ako dlho bude Slovensko používať výsledok vybranej investície. Pre toto kritérium sa až tak natíska myšlienka investovať do nehmotných statkov, t.j. do vhodného spôsobu vzdelávania. Výsledok takejto investície bude pôsobiť niekoľko generácii a môže ohromným spôsobom podnietiť rozvoj Slovenska. Celkom určite by sa jednalo o investíciu nielen do nehmotných statkov, určite by došlo k obnove škôl a ich vybavenia, ale to by bolo až v druhom rade. Na prvom mieste by bol výber vhodných pedagógov, najlepšie z celého sveta, výber spôsobu vzdelávania a tiež učebnej látky.

Slovensko je malá krajina. Nemáme veľké nerastné bohatstvá. Našim najväčším bohatstvom sú ľudia a krásna príroda. Ich rozvojom môžeme docieliť skutočnosť, že Slovensko môže významnou mierou prispieť k budovaniu Európskej únie. Určite by sme mohli dokázať malý zázrak vo vzdelaní. Predpokladom pre takýto čin je iný pohľad na vzdelanie a samozrejme aj pedagógov. Vzdelanie by nemalo byť prostriedkom k vlastnému obohacovaniu. Tento prístup je popretie samotného vzdelávania a zároveň dôkazom nedobrého vzdelania. Vzdelávanie by malo priviesť každého jednotlivca k určitej vízii o použití samotných poznatkov. Samotné poznanie bez tejto vízie je bezduché, bez vnútornej vznešenosti, bez vidiny poznania hlbokých vnútorných súvislostí ľudského bytia.

Vzdelanie by malo byť veľmi ľudské, ktoré rozvíja najlepšie ľudské vlastnosti, motivuje k čestnosti a k najvyšším ľudským hodnotám. Načo nám je absolvent akejkoľvek vysokej školy, ak nemá základné mravné hodnoty, ak sa s nimi počas štúdia vôbec nestretol? Načo nám je lekár, ktorého hlavným cieľom je zarobiť peniaze? Vzdelávanie je veľmi ušľachtilá činnosť. Učitelia by mali ovládať odborné poznanie, ktoré vyučujú a zároveň by to mali byť ušľachtilí, láskaví ľudia, ktorí vzbudia vo svojich žiakoch túžbu poznať filozofiu života, ktorí pôjdu životom mravne a budú ochotní priniesť svoju odbornosť v prospech spoločnosti.

Dostávam sa k druhej časti investície, ktorá by ohromne pomohla rozvoju Slovenska. Hovorím o prírode, jej rozvoji, pochopeniu toho, čo potrebuje pre svoj život. Slovensko by mohlo byť nádhernou krajinou, kde sa dobre žije. Kritériom pre investíciu by bol znovu čas pôsobenia investície. Ak si predstavíme základné prvky prírody, ktoré chceme rozvíjať, dostaneme sa k potrebe zadefinovať si v akom prostredí budú žiť naše deti a ich deti. Myslím, že by bolo vhodné, aby mali dostatok vody. Bez vody nevieme žiť. Aby sme mali dostatok vody, bolo by vhodné pracovať s lesmi a pozerať sa na ne ako na pľúca Zeme, výrobcov kyslíka a zároveň entitu, ktorá kontroluje tepelné pomery našej krajiny.

Úplne prirodzene nás táto myšlienka privádza k ochrane lesov, k rozdeleniu krajiny na miesta kde je les nutný a kde je ho potrebné z hľadiska psycho-hygieny vytvoriť. Výsadbou lesov, lesíkov, remízok, zároveň vytvárame prostriedky pre zadržiavanie vody v pôde. Prostriedky pre kultivovanie celého okolia lesa a v podstate celej krajiny. Je treba sa prestať pozerať na les ako na finančnú hodnotu.

Tieto investície sú dlhodobé. Ovocie investície do vzdelania a do prírodného prostredia sľubujú prínos desiatky a desiatky rokov. Investície do vhodného učenia a do životného prostredia ovplyvnia život mnohých generácii.

Tento typ investície sa reprodukuje sám. Les rastie sám, jeho reprodukcia je jeho životom. Hodnotovo vzdelaný človek je rozvážny filozof života, ktorý je vzorom a inšpirátorom pre svoje deti.

Podľa kritéria času pôsobenia investície, je mnoho peňazí nie veľmi vhodne cielené. Kamerové systémy v dedinách, technológie ktoré rýchlo starnú a prínos samotného kamerového systému je veľmi otázny.  Podobne je to s investovaním do projektov, ktoré potrebujú neustálu údržbu, neustálu pozornosť.

Z môjho pohľadu sú nevhodné investície zo spoločných európskych fondov do súkromného majetku. Štát vytvára podmienky pre život občanov, prostredie pre podnikanie, prostredie pre športovanie, pre zdravotníctvo, školstvo, turistiku. Prostredie v ktorom my, občania a návštevníci našej krajiny žijeme, pôsobíme, pracujeme. Mal by vytvárať prostredie pre všetkých rovnaké. Nemal by zvýhodňovať jednu skupinu občanov pred inými skupinami.

Úmysel tvorcov únie bol čistý. Pomocou fondov európskej únie vyrovnávať ekonomické rozdiely medzi jednotlivými členskými štátmi. Je to snaha vytvoriť prostredie pre život občanov a to také, ktoré si vyberú jednotlivé členské krajiny samé.

Aby mohla Európska únia fungovať zdravo, mali by sa vyrovnávať i kultúrne rozdiely, sociálne rozdiely, rozdiely vo vzdelaní a vzdelávaní. Obyvatelia Únie by mali byť zdraví, slobodní ľudia, ktorí rozvíjajú svoj život v priestoroch spoločného Európskeho domu. Preto by investície mali byť smerované rovnomerne do všetkých oblastí života, nielen do ekonomiky.

Skôr, ako však začnem uvažovať o investíciách a vytváraní fondov, najskôr je vhodné stanoviť si smer vývoja spoločenstva nazvaného Európska únia. Európa je spoločenstvo, ktoré má za sebou bohatú históriu a je možné o nej povedať, že je to „stará duša“. V súčasnosti sa jednotlivé kultúry spájajú a vytvárajú jeden organizmus. Možno si neuvedomujeme celkom dôležitosť pojmov dôvera, láska, viera v budúcnosť, motivácia, informovanosť o základoch, na ktorých je Únia postavená.

Základy Európskej kultúry by mali byť  pevné, aby sa nezachvievali pri prvej búrke. Všetko živé v našom svete je postavené na láske. Sme príliš tvrdí, aby sme si priznali, že základom akéhokoľvek spojenia je láska. Športovci sa spájajú na základe lásky k športu, lásky k súťaženiu a pre Európsku úniu by bolo vhodné definovať cieľ lásku, ako spoločenstvo entít nažívajúcich v láske, v mieri a vytvárajúce očarujúci kvet kultúr a vzťahov. Všetko ostatné, podporné, je možné vytvoriť. Je možné vytvoriť spoločnú menu, spoločné športové súťaže, spoločný ekonomický priestor, spoločné hranice, možno dokonca spoločný jazyk, ak však toto spoločenstvo nebude mať dostatok väzieb lásky, dostatok pochopenia, spoločná pieseň bude znieť falošne a spoločenstvo sa bude potácať od problému k problému.

Otázka znie jasne: Ako vniesť ideu lásky medzi ľudí Európy? Ako spojiť štáty, ktoré kedysi spolu bojovali? Ako spojiť ľud, ktorý rozpráva tak rozličnými jazykmi?

Nuž tak isto, ako sa vytvárajú vzťahy medzi ľuďmi, vzájomným stretávaním sa pri športe, zábave, vzdelávaní sa, turistike, pri práci. Postupným vytváraním väzieb medzi ľuďmi jednotlivých krajín, postupným spoznávaním sa. Bariéry hraníc medzi štátmi sme zbúrali. Teraz prichádza ťažšia úloha, zbúrať bariéry medzi jednotlivými ľuďmi, zbúrať bariéry vo vlastných hlavách. Bariéry strachu, bariéry pýchy,  Aj tie najväčšie bariéry sa postupne rozrušia a zbúrajú.

Európska únia je spojenie hodnôt. Spoločne hľadáme a nachádzame hodnoty pre spoločný život. Spoločne pracujeme a spoločne sa i zabávame. Spoločne riešime problémy, vzájomne sa podporujeme. Budujeme mosty od človeka ku človeku, od obce k obci, od národa k národu. Láska je tichá sila, ktorá sa prejavuje v tichu. Láska nekričí, nie je agresívna. Možno preto sa nám zdá, že počuť iba negatívne hodnotenia únie. Nie je to tak.

Každým rokom je únia silnejšia, každým ďalším vyriešeným problémom si viacej veríme. Únia nie je iba ekonomickým zväzkom, je to hlavne zväzok ľudskosti, spoločného života v tak krásnom prostredí Európy.

21.8.2018

 

Diskusná téma: Fondy

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok